Mature man at medical examination or checkup in otolaryngologist's office. Doctor Fitting To Male Patient Hearing Aid.
Mature man at medical examination or checkup in otolaryngologist's office. Doctor Fitting To Male Patient Hearing Aid.

Hoe wordt een hoortoestel vergoed?

Wat komt er kijken bij het aanschaffen van een hoortoestel en hoe wordt deze vergoed door de zorgverzekeraar? Willem Veenendaal, expert zorgverzekeringen bij het Kruiswerk Zorgcollectief, vroeg het aan mevrouw Leneman van Beter Horen. 

Wat kan ik doen als mijn gehoor achteruitgaat of als mijn omgeving mij daarop attendeert?

“Dan kun je altijd bij ons een afspraak maken of binnenkomen en dan gaan we als eerst ook altijd vragen ‘Wat zijn de problemen?’ en ‘Waar loopt u tegenaan?’. We gaan even de oren inspecteren of daar geen oorvet in zit. Als dat allemaal niet het geval is dan wordt er een gehoortest afgenomen. De gehoortest gaat met piepjes en dan hebben we een eerste indicatie hoe het ervoor staat. Daar komt een advies uit en indien nodig gaan we uitgebreider een gehoortest doen. Om een hoortoestel te kunnen uitproberen hebben we namelijk meerdere testen nodig.”

Moet een gehoortest en het adviesgesprek altijd in de winkel?

“Dat hoeft niet altijd In de winkel. We hebben ook een thuisservice. Dit is voor mensen die slecht ter been zijn en waarvoor het lastig is om naar de winkel te komen. Dan komen we bij de mensen thuis. Daarvoor hebben we ook alle testapparatuur. Dus alles wat in de winkel kan, kan ook bij jou thuis.“ 

Kan het zo zijn dat er na de hoortest eventueel een doorverwijzing nodig is?

“Ja dat kan zo zijn. We werken volgens een protocol en als het protocol het voorschrift is dat iemand door gewezen moet worden naar een KNO-arts om te bepalen of er medisch niks aan de hand is, dan zullen wij de klant doorverwijzen naar een huisarts met een advies.”

Wat gebeurt er nadat ik een hoortest gedaan heb?

“Als je een hoortest gedaan hebt en er komt een advies uit om een hoortoestel te gaan testen. Dan is het zo dat er een diagnose adviesgesprek plaatsvindt. Dat duurt ongeveer 1,5 uur. En in die 1,5 uur gaan we uitgebreider gehoortesten doen. We gaan vragenlijsten invullen. En gaan je ook allerlei vragen stellen zoals ‘In welke situaties kom je veel?’ en ‘Waar ondervind je hinder van?’. Maar ook hoe graag je het opgelost wil hebben. En als we dat allemaal compleet in beeld hebben dan kunnen we gedegen advies geven.”

Hoe wordt het juiste hoortoestel bepaald?

“Dat doen wij altijd in overleg met de klant. Om te kijken van wat zijn de mogelijkheden? Je hebt toestellen die adequate oplossingen bieden en die vergoed worden door de zorgverzekeraar, maar je hebt ook toestellen die vooral in gezelschap en qua natuurlijke geluidsweergave echt beter zijn. Die worden helaas niet vergoed door de zorgverzekeraar.

Wat is een adequate oplossing?

“Een adequate oplossing is een goed toestel die wordt bepaald door de zorgverzekeraar. Er worden vragenlijsten ingevuld, de gehoortesten en de verbeterdoelen die iemand heeft. Daar komt een categorie uit en dat toestel wordt vergoed door de zorgverzekeraar. Je bepaalt niet zelf welk toestel je graag wilt. Er zitten verschillen in categorieën waardoor er meerdere toestellen zijn waar mensen uit kunnen kiezen.”

Wat gebeurt er als ik een toestel gekomen hebben?

“Als je een toestel gekozen hebt, dan wordt deze besteld. Dan kun je het meestal één à twee weken later op komen halen. En dan mag je hem thuis gaan ervaren.”

Wanneer ik een toestel proef heb moet ik hem dan ook aanschaffen?

“Nee, een ervaringsperiode is altijd vrijblijvend. Je koopt het pas als je tevreden bent.”

Hoe wordt een hoortoestel vergoed door de zorgverzekeraar?

“De zorgverzekeraar van een categorie toestel voor 75% komt uit de basisverzekering, dit is wel met inachtneming van je eigen risico. Of je dat al op hebt of niet. Anders wordt dat ook nog verrekend door de zorgverzekeraar. Sommige verzekeraars hebben een aanvullende verzekering die die 25% eigen bijdrage ook nog deels of helemaal vergoeden. Dus soms hoef je helemaal niets bij te betalen. Verder is er ook nog de mogelijkheid om te kiezen voor een toestel buiten de zorgverzekeraar. Daar kunnen we geen vergoeding voor aanvragen bij de zorgverzekering. Wat dan wel mogelijk is, is dat het aftrekbaar is van de belastingen. Dat is weer afhankelijk van je inkomen.”

Mag ik zelf bepalen waar ik het hoortoestel aanschaf?

“De zorgverzekeraars hebben contracten met de meeste audiciens. Maar niet met allemaal. Informeer van tevoren bij de zorgverzekeraar of zij een contract hebben waar jij een hoortoestel wilt halen. Alleen als zij een contract hebben krijg je 75% vergoed vanuit de basisverzekering en anders een lager bedrag.”

Mag ik ieder jaar een nieuw hoortoestel uitzoeken?

“De zorgverzekeraars hebben bepaald dat je vijf jaar een vergoeding krijgt. Dus als je binnen de termijn van 5 jaar een nieuw toestel wilt uitzoeken wordt die niet vergoed door de zorgverzekeraar. Er zijn uitzonderingen. Bijvoorbeeld als je gehoor zo erg achteruit is gegaan dat het toestel dat je hebt aangeschaft niet meer toereikend is om het gehoorverlies te compenseren. Dan kunnen we een vergoeding aanvragen binnen de termijn van 5 jaar. Op een hoortoestel zit ook altijd 5 jaar gratis nazorg service en garantie.”

Bekijk de hele video:

Wil je nog meer weten over jouw zorgverzekering? Bekijk alle informatieve video’s van Willem Veenendaal, expert zorgverzekeringen op www.kruiswerkzorgcollectief.nl/video. Voor vragen kun je natuurlijk ook altijd contact met ons opnemen.

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on print
Share on email
Informatie
Willem Veenendaal

Hoe wordt fysiotherapie vergoed?

Reguliere fysiotherapie wordt vergoed vanuit jouw aanvullende verzekering. Meestal heb je recht op een x aantal behandelingen in jouw aanvullende verzekering per jaar. Chronische fysiotherapie

Lees verder »